Wednesday 22 February 2012

'Penyelesaian Tajudin-GLC penyalahgunaan kuasa'
Kekurangan ketelusan dalam penyelesaian luar mahkamah antara bekas pengerusi Penerbangan Malaysia (MAS) Tan Sri Tajudin Ramli dan beberapa syarikat berkaitan kerajaan (GLC), minggu lalu tidak memberi imej yang baik kepada Malaysia sama ada di dalam mahupun di luar negara.

NONEPengerusi Transparency International Malaysia Datuk Paul Low berkata kes itu menunjukkan penyalahgunaan kuasa yang terang-terangan dan urusan kewangan negara yang tidak berhemat  sehingga mengakibatkan kerugian dana awam.

Low juga berkata berikutan penyelesaian di luar mahkamah itu, hasrat Malaysia untuk mengamalkan tadbir urus yang baik mula di bawah penelitian dan dipertikaikan.

"Dakwaannya (Tajudin) bahawa kerajaan (melalui jaminan yang diberikan oleh perdana menteri dan menteri kewangan ketika itu) telah melepaskannya daripada apa-apa liabiliti yang ditanggung dalam pembelian saham MAS itu daripada Bank Negara perlu dibukti dan disahkan oleh institusi serta menteri-menteri berkenaan.

"Kami amat bimbang kerana kekurangan pendedahan maklumat itu seolah-olah menggambarkan terdapat ‘perlupusan arbitrari’ pinjaman RM589 juta yang terhutang oleh Tajudin berkaitan pembelian saham MAS," kata Low kepada Malaysiakini.

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 7 Disember 2009, mengarahkan Tajudin membayar RM589 juta kepada Pengurusan Danaharta Nasional Bhd, yang menguruskan pinjaman tidak berbayar. Mahkamah yang sama sebelum ini menolak tuntutan balas saman RM13 bilion Tajudin.

tajudin ramli mas 070910Selasa lalu, Tajudin menarik balik rayuannya terhadap Danaharta dan GLC lain berikutan  keputusan Mahkamah Tinggi.

Pada hari yang sama, Tajudin juga menarik balik saman terhadap litigan lain, termasuk Telekom Malaysia Bhd, Naluri Corporation, Celcom (M) Bhd, Atlan Holding Bhd dan CIMB Group.

Ahli parlimen Petaling Jaya Utara Tony Pua yang memetik sumber, mendakwa tuntutan RM589 juta itu dilupuskan sebagai sebahagian daripada penyelesaian berkenaan.

No comments:

Post a Comment